Η Ένωση Μεσσήνιων Συγγραφέων πραγματοποίησε τον τελευταίο Λογοτεχνικό Περίπατο της περιόδου 2023-2024 με παρουσίαση του συγγραφικού έργου δύο μελών της, την Παρασκευή 26 Απριλίου 2024 και ώρα 7.30 μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων της εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΊΑ. Σχολιάστηκε το πολυσέλιδο φιλοσοφικό δοκίμιο του Γιώργου Γκόνη «Αινίγματα λογικών προσεγγίσεων» από τον αν/τή καθηγητή Γενετικής στο ΕΚΠΑ Χρήστο Γιαπιτζάκη, ο οποίος έδωσε όψεις των εξεταζομένων στο βιβλίο φιλοσοφικών ερωτημάτων. Για το βιβλίο του ίδιου συγγραφέα «Ρίζες-Από την πλάκα και το κοντύλι στο διαδίκτυο» μίλησε ο γιατρός και μέλος της Ε.Μ.Σ. Λευτέρης Χριστακόπουλος. Ο ομιλητής ξετύλιξε με λόγο και εικόνα το μεταπολεμικό λαογραφικό και ηθογραφικό πλαίσιο της ζωής στην ελληνική ύπαιθρο ως το 1970, με επέκταση στη σημερινή ηλεκτρονική πραγματικότητα, όπως αυτά καταγράφονται στο βιβλίο. Τόνισε επίσης τον ιδιαίτερο τρόπο αφήγησης που επέλεξε ο συγγραφέας και την πρόθεση της γραφής του. Ακολούθησε ο Γιώργος Γκόνης, ο οποίος διευκρίνισε περαιτέρω στοιχεία και ανέλυσε τους σκοπούς για τους οποίους συνέγραψε τα δύο βιβλία του. Το λογοτεχνικό έργο της Έφης Πολυγιαννάκη, αποτελούμενο από το μυθιστόρημα Το πέρασμα του φαραγγιού και την ποιητική συλλογή Χρώματα, παρουσίασε ο φιλόλογος-συγγραφέας Άγγελος Λάππας, αναφέροντας στοιχεία και για τις μεταφράσεις και τα σχόλιά της της στα δύο ομηρικά έπη και στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή. Η ίδια η Έφη Πολυγιαννάκη μίλησε για τα βιβλία της «Ο δίσκος της Φαιστού μιλάει ελληνικά» και «Σάλπιγγες πολέμου σε Γραμμική Β», που είναι σχετικά με το ερευνητικό έργο της για τις προαλφαβητικές γραφές, που εντοπίστηκαν να χρησιμοποιούνται στον μινωϊκό και στον μυκηναϊκό κόσμο. Με την ομιλία της σκιαγράφησε την επιστημονική έρευνά της και το συμπέρασμά της ότι οι γραφές αυτές ήταν ελληνικές. Έγινε έτσι αντιληπτό ότι το έργο της συντελεί στην παραδοχή ότι η ελληνική Ιστορία έχει την αρχή της στο 3000 π.Χ. Οι ομιλίες συνοδεύτηκαν με προβολή οπτικού υλικού. Την εκδήλωση συντόνισε η πρόεδρος της Ε.Μ.Σ. Αντωνία Παυλάκου.
Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα, η Ένωση Μεσσήνιων Συγγραφέων και η Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας τίμησαν σε μια μοναδική αφιερωματική εκδήλωση έναν από τους σπουδαιότερους συγγραφείς του 20ού αιώνα την Τετάρτη 10 Απριλίου 2024, στο Αμφιθέατρο Θόδωρος Αγγελόπουλος του Εργατικού Κέντρου Καλαμάτας, με ελεύθερη είσοδο. «Είμαι το τέλος ή η αρχή», έγραψε ο Κάφκα το 1918. Αν αυτό το αντιμετωπίσουμε ως ερώτημα, η απάντηση είναι αμφίσημη. Ο Κάφκα ήταν τόσο ένα τέλος στον βαθμό που ανήκε σε έναν κόσμο, ο οποίος χάθηκε στη δίνη του ολοκληρωτισμού και του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά είναι επίσης και μια αρχή: μια εξέχουσα και ιδιαιτέρως επιδραστική μορφή του μοντερνισμού. Είναι άλλωστε ο μόνος συγγραφέας που το όνομά του εισήγαγε έναν νέο όρο σε πάρα πολλές γλώσσες του κόσμου και βέβαια και στα ελληνικά. Πρόκειται για τον όρο με τον οποίο περιγράφουμε το εφιαλτικά αλλόκοτο, το ζοφερά παράλογο. Δεν είναι τυχαίο ότι το έργο του, που το μεγαλύτερο μέρος του έμεινε ημιτελές και χαρακτηρίζεται από μια ειρωνική, σχεδόν χιουμοριστική ματιά πάνω στον σύγχρονο κόσμο, παραμένει εντυπωσιακά επίκαιρο. Το 2024, έτος συμπλήρωσης 100 χρόνων από τον θάνατο του Κάφκα, οι δράσεις, που σχεδιάστηκαν για να τιμήσουν αυτόν τον κορυφαίο συγγραφέα, έχουν ως στόχο όχι μόνο να αποτυπώσουν όψεις του έργου του αλλά και να αποτελέσουν εφαλτήριο καλλιτεχνικής ενασχόλησης με το αινιγματικό και τόσο συναρπαστικό καφκικό σύμπαν. Αρχικά στην εκδήλωση παρουσιάστηκε το συγγραφικό έργο του Φ. Κάφκα από τη φιλόλογο Ζωή Παπαδημητρίου, ενώ σε πρώτη παγκόσμια μετάδοση ακούστηκε η μουσική σύνθεση με τίτλο Kafka’s dream της διεθνούς φήμης μουσικού και συνθέτριας Μαρίας Κοτρότσου. Η Μαρία Κοτρότσου ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Γράφει ορχηστρική, νεοκλασική, ηλεκτρονική, New Age μουσική και έχει συνεργαστεί με γνωστούς τραγουδιστές, συνθέτοντας τραγούδια γι’ αυτούς. Έχει γράψει μουσική για τον κινηματογράφο στην Γαλλία, στην Κίνα, καθώς και για παραστάσεις στην Αμερική. Στη συνέχεια, προλογίστηκε και προβλήθηκε η αριστουργηματική ταινία Η Δίκη, σε σκηνοθεσία Όρσον Γουέλς, η οποία είναι βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Κάφκα. Η εκδήλωση ήταν ενταγμένη στις δράσεις για το Έτος Κάφκα, που συνδιοργανώνουν τα Τμήματα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Μουσικών Σπουδών, Θεατρικών Σπουδών, Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τσέχικο Κέντρο Αθήνας, πολιτιστικός οργανισμός του ΥΠΕΞ της Τσεχικής Δημοκρατίας στην Αθήνα